ورزش دو و میدانی

فصل مسابقه: فصل مسابقه ی دوی صحرا نوردی به طور معمول در طول ماه های زمستان و بعد از خاتمه ی فصل دو و میدانی است. امروزه اتحادیه بینالمللی فدراسیونهای دو و میدانی (IAAF) برگزاری مسابقات دوومیدانی در سطح بینالمللی را بر عهده دارد و پس از المپیک، معتبرترین رویدادهای این رشته، مسابقات قهرمانی دوومیدانی جهان و قهرمانی دو و میدانی داخل سالن جهان به شمار میروند. اولین رییس آن هم سیگفیرد استروم از سوئد بود که 34 سال بر این مسند بود. ایرلندیهای باستان از حدود ۱۸۰۰ سال پیش از میلاد مسابقاتی را برگزار میکردند که پرتاب سنگ و دو نیز در بین آنها بود. به عبارتی دونده هایی که به دور بعدی راه می یابند فاصله ی بین دو مسابقه ی آن ها نباید از 45 دقیقه کم تر باشد (برای دو های سرعت). در همه ی مسابقه های دوی امدادی چوب امدادی باید در داخل منطقه ی تعویض، بین دوندگان منتقل و تعویض شود. مسافت دوی ماراتن 195/42 کیلومتر برابر با 26 مایل و 385 یارد است. رایج ترین مسابقات دو و میدانی دویدن، دوی جاده، دوی کراس کانتری و مسابقات پیاده روی هستند. دو و میدانی شامل مجموعه ای از ورزش هاست که شامل مسابقاتی مانند دویدن، پرتاب، پرش و پیاده روی میشود.

محوطه ی دور خیز نیزه نباید بیش از 36/5 و کم تر از 30 متر باشد و ورزش کار نباید هیچ علامتی را در داخل محوطه ی دور خیز به کار ببرد. اعتراض نباید دیر تر از 30 دقیقه بعد از اعلام نتیجه ی رسمی به هیأت تسلیم شود. بیش از 1000 متر، 180 دقیقه. در مسابقه های بیش از 500 متر مأموران باید زمان هر دور را طبق اعلام وقت نگه دار برای هر شرکت کننده ثبت نمایند. هنگامی که بیش از 8 شرکت کننده وجود داشته باشد به هر شرکت کننده اجازه ی سه پرتاب داده می شود و به 8 نفر از آن ها که بهترین نتیجه را به دست آورند اجازه ی سه پرتاب دیگر داده خواهد شد. پرش طول، پرش ارتفاع و سه گام و پرش با نیزه شاخه هایی هستند که در یک زمین انجام می شوند. مسابقات کراس کانتری در هوای باز، روی چمن، زمین معمولی.. اگر قسمتی از بدن پرتاب کننده با قسمت بالایی تخته و قوس پرتاب و زمین خارج از آن تماس یابد مرتکب خطا شده و رکوردی به حساب آورده نمی شود. در بازی های المپیک در سال ۱۸۹۶، یک رقابت دو و میدانی به عنوان یکی از مسابقات در رویداد چهارساله چند ورزشی گنجانده شد.

در مورد تاریخچه ی دو و میدانی در بازی های المپیک روایات مختلفی وجود دارد؛ اما نام «کوروبوس» به عنوان اولین قهرمان این مسابقه ها در 884 سال قبل از میلاد ثبت شده است. دوندگان معمولا سریعتر به خواب میروند و خواب عمیقتری نسبت به افراد عادی دارند. تصویری از دوندگان یونان باستان بر یک کوزه سفالین، به جای مانده از سال ۵۳۰ ق.م. مسابقه دو، با شرکت، دوندگان آماده و تیز پا، به مسافت یک استاد (برابر با ۱۸۲ متر) انجام می شد که واژه استادیوم نیز برگرفته از همین واژه استاد است. در سال 1896 که آغاز دوره ی مدرن بازی های المپیک بود، از این ورزش در کنار مسابقه های شنا به عنوان قلب بازی های المپیک یاد شده است. هنگامی که به علت رفت و آمد وسایل نقلیه یا شرایط دیگر استفاده از جاده میسر نباشد مسیر مسابقه که به همین منظور علامت گذاری شده می تواند روی یک جاده ی دوچرخه رو یا پیاده رو کنار جاده انتخاب شود. برای دیدن کفش های اورجینال و استاندارد دویدن و پیاده روی به این صفحه مراجعه کنید . اول از هرچیزی باید یک جفت کفش و لباس راحت و مخصوص دویدن داشته باشید تا از هرگونه آسیب های احتمالی به دور باشید.

در افسانه های اساطیری یونان باستان، سخن از موجودی پر شور و شر، به نام مرکور است. تاریخ برگزاری اولین مسابقه های دو، پرش و پرتاب در جهان باستان به یونان و ایرلند باز می گردد. در پرش ارتفاع و پرش با نیزه نیز ارتفاع مدنظر قرار می گیرد. استارتر باید در محلی قرار بگیرد که فاصله اش با همه ی شرکت کنندگان تقریباً مساوی باشد (به ویژه در استارت های پلکانی). انتخاب دونده ها (مسابقه های انتخابی) برای مسابقه ی نهایی باید با فاصله ی زمانی حداقل 45 دقیقه انجام گیرد. در همه مسابقه های مقدماتی حداقل نفر اول و دوم هر گروه باید برای دور بعد انتخاب شوند. 12. برای دویدن جائی را انتخاب کنید که آلودگی هوا کم باشد. دویدن باعث تراکم استخوان میشود و ماهیچهها را قوی میکند. دویدن باعث مثبتگرایی و خوشاخلاقی میشود. مسافتی که شی پرتاب شده طی می کند، اندازه گیری میشود. هنگامی که میدوید کالریهای ذخیره شده در بدن را میسوزانید بدین ترتیب چربیهای بدن برای جبران انرژی از دست رفته سوزانده میشود. میزان دویدن به ترتیب از هفته اول ۱۰-۱۵-۲۰-۳۰ دقیقه تعین شده است.